> > שישה דברים שלא ידעתם על שירותי מחשוב בענן

עכשיו מעונן: שישה דברים שלא ידעתם על שירותי מחשוב בענן

 

שירותי מחשוב בענן צצים בכל מקום כפטריות אחרי הגשם. מה הפלא? הצורך בשינוי המתבקש הולך ומתברר ליותר ויותר חברות ופרטיים, המאמצים את הטכנולוגיה החדשה ומבצעים את השינויים וההתאמות לעולמנו המתחדש. לשם כולם הולכים, ובהתאם לביקוש גובר גם ההיצע. מה אנחנו עדיין לא יודעים על הענן?
 

עננים ולא ענן

אנחנו אמנם רגילים לדבר על "שירותי גיבוי בענן", ואולי גם לדמיין ענן וירטואלי שמאפסן את כל המידע שלנו במקום אחד, אבל למעשה – לא מדובר בענן אחד, אלא בהרבה עננים שלעתים אף מגבים זה את זה בשמירה על מאגרי המידע שלנו. הצורך באבטחת מידע קפדנית ובהגנה מתרחישים של תקלות, אובדן מידע או דליפת מידע מחייב הקמת מערכי שרתים רבים  ושונים בענן. לכולם, כמובן, יש תרגום פיזי בדמות חוות שרתים רבות על הקרקע:  חוות כאלו של חברת בזק, למשל, מפוזרות ברחבי הארץ באתרים שונים ומגוונים – גם זאת כמובן מטעמי אבטחה.


שירותי מחשוב בענן


 

לוקאלי, גלובאלי

התחרות כאמור הולכת ונעשית צפופה – וההיצע עשוי להיות מבלבל. אבחנה חשובה אחת היא במיקום הענן שבו שמור המידע שלנו: בניגוד למרבית שירותי הענן, הנשענים כיום על מיקור חוץ בינלאומי ולמעשה מאפסנים את המידע שלנו על שרתים של חברות כמו אמזון הפזורים ברחבי העולם, קיימת גם הגרסה הישראלית. בבזק השרתים כולם מקומיים ומוקמים פיזית על ידי החברה, כמו גם האחריות לשירות, לתפעול, שרידות , גיבוי וכמובן גם אבטחה.

 

רבע ענן, חצי ענן

העלות של יצירת "ענן פרטי" עשויה להיות כבדה, במיוחד עבור מי שמבקש לרכוש שירותים מקומיים שאינם נשענים על חברות זרות במיקומים שונים בעולם. הפתרון לזה הוא יצירת אזור מבודד בענן, כלומר – שכירת נפח מסוים בהתאם לצורך מתוך ענן קיים, ויצירת 'ענן פרטי וירטואלי'. ללקוחות במקרה הזה יש אפשרות לשלוט בסביבת הענן ששכרו, אם בבחירת כתובות IP ואם ביצירת רשתות משנה או ניתוב גישה. העלות, כמובן, תהיה בשורה התחתונה נוחה הרבה יותר.

 

לא רק באונליין

אם בעבר היה תנאי הכרחי לצריכת שירותי ענן היה חיבור מהיר ויציב לרשת האינטרנט, הרי שהיום המצב שונה והחיבור לענן עצמו אינו מחייב תמיד התקשרות אונליין. בניגוד לחברות רבות המציעות שירותי ענן, חברות תשתית כמו בזק יכולות לאפשר את הגישה למידע השמור בענן גם באמצעות הרשתות הפרטיות והמאובטחות שלה – כמו למשל רשת ה-IPVPN, ולאו דווקא על גבי האינטרנט עצמו. היתרון, כמובן, גדול ומאפשר המשך עבודה ונגישות גם בתנאים מאותגרי אינטרנט.

 

 

 מבט מגבוה

אחד השירותים שבהם חולל הענן מהפך הוא מעקב במצלמות אבטחה. בעבר כל מי שנצרך להפעלת מצלמות - בין אם מדובר במקומות ציבוריים, עסקים או בתים פרטיים – נאלץ לאפשן את הצילומים פיזית על גבי מערכות הקלטה דיגיטליות מסוג DVR, המחייבות שמירה פיזית של הצילומים, כשגם ההגעה אליהם מוגבלת ומתאפשרת ממקום אחד. יתרה מכך, הצפייה במצלמה למעשה חושפת את העסק להתקפות שונות מכיוון שהצופה נכנס אל התקן הנמצא בתוך הארגון ודרכו יכול להיכנס לרשת הארגון עצמה. אפסון על גבי ענן מייתר את כל החסרונות: הנפח כמעט ואינו מוגבל, הנגישות היא מכל מקום וללא גישה אל המצלמה עצמה אלא לענן השירות, אין מגבלה במספר הצופים בו זמנית, וגם במקביל הניהול פשוט משמעותית – בעיקר ללקוחות מרובי סניפים המעוניינים לנהל הכל ממע' ניהול אחת


שירותי מחשוב בענן


 

לענן הקש 1

אחד השירותים הבסיסיים ביותר בחברות הוא שירות המרכזייה הטלפונית, שבגרסתו המסורתית מחייב רכישת מרכזיה וקווי טלפון פיזיים. מרכזיה בענן, לעומת זאת, מאפשרת לתפעל את הניווט הטלפוני הסבוך מרחוק, כשהמרכזייה למעשה מתוכנתת על גבי הענן ללא תלות בסניפים עצמם בשטח, וללא ציוד יקר באתר עצמו. שלוחות המרכזייה מנוהלות מהענן והלקוח יכול ליהנות מכל תכונות המרכזייה המוכרות לו ממרכזייה לוקאלית – לרבות ניהול מס' רב מאד של סניפים, שלוחות IP או שלוחות אנלוגיות.