> כל מה שרציתם לדעת על רפורמת השוק הסיטונאי

כל מה שרציתם לדעת על רפורמת השוק הסיטונאי

17 פברואר 2015 

מבולבלים? אל דאגה, אספנו עבורכם את כל המידע  שיעשה סדר וינסה להבין לאן הולך שוק התקשורת השנה

נעים מאוד, רפורמת האינטרנט 



בשנים האחרונות בחן משרד התקשורת מספר מודלים של השוק הסיטונאי (wholesale) שמטרתם להגביר את התחרות באמצעות כניסת ספקים חדשים לשוק. המודל עבר מספר גלגולים ונתקל בלא מעט קשיים, עד שאושר בנובמבר 2014. רפורמת השוק הסיטונאי בתקשורת או בשמה הנוסף "רפורמת הפס הרחב באינטרנט", נכנסה לתוקף  ביום שלישי ה- 17/2. משמעות המהלך היא, שספקיות תקשורת יוכלו לחכור מבזק ומהוט תשתית במחיר סיטונאי ולמכור שירותים אלו לציבור באופן ישיר (בשלב זה נקבע רק מחיר לתשתית בזק ולא להוט). בכך הן יציעו לציבור את שירותי התקשורת השונים כולל תשתית אינטרנט. 
מטרת רפורמת הפס הרחב היא לאפשר ללקוח לפעול מול ספק אחד, ולבטל את ההפרדה המלאכותית בין ספק תשתית לספק שירות. בשלב הראשון ספקיות האינטרנט תוכלנה להציע שירות מקצה לקצה, ובהמשך יתאפשר גם לבזק לספק שירות מלא, כך שלקוחות החברה ייהנו מרפורמת הפס הרחב גם. חשוב לציין, כי בזק מציעה מזה מספר שנים שירות כולל לתשתית (חבילה משולבת הכוללת ספק ותשתית אינטרנט בחשבון אחד).
 

הישראלי הדיגיטלי מודל 2014 – רפורמת האינטרנט - אינפוגרפיקה ויזואלית

השוק הסיטונאי בעולם

בכל העולם, שוק סיטונאי הוא חלק ממהלך של רפורמה צרכנית כוללת, ובחלק מהמדינות התהליך בעולם החל כאשר שוק האינטרנט היה בצמיחה. לדוגמא, שוק התקשורת בגרמניה ופינלנד הפך לסיטונאי בשנת 1997, באיטליה ואוסטריה בשנת 1999, בבריטניה, צרפת, בלגיה וספרד בשנת 2001 ובשוודיה בשנת 2003. מדובר ברפורמה שיישומה לקח זמן והוא נעשה לאורך מספר שנים. 
 

כלים תחרותיים נוספים

בשנה האחרונה בזק המשיכה להוביל את תפיסת ההוגנות והשקיפות, הבאה לידי ביטוי בפישוט תהליכי העבודה ושיפור רמת השירות (באתר האינטרנט למשל, ניתן למצוא את כל התעריפים שהחברה מציעה, והוא מאפשר ללקוחות לבצע מגוון רב של פעולות באופן עצמאי בכל מקום ובכל זמן). בזק מאמינה כי בעתיד הקרוב, בהמשך למהלך הנוכחי, החברה תהנה מהקלות רגולטוריות אשר יעניקו לחברה כלים תחרותיים נוספים וחבילות בעלות ערך צרכני גדול, כדוגמת הטריפל. 
 

מה בין מכשיר סלולרי לתשתית אינטרנט?

כמו בכל רפורמה גדולה, גם ברפורמת השוק הסיטונאי צפויה תקופת הסתגלות ואימוץ שוק. בשונה מרפורמת הסלולר שהחלה בשנת 2012, קיים הבדל מהותי בין אופי השירותים הניתן למכשירים סלולריים לתשתיות האינטרנט. במכשיר הסלולרי, המעבר בין החברות הוא קל וכולל רכישת כרטיס SIM בלבד ומספר הגדרות פשוטות. מעבר של תשתית האינטרנט מורכב יותר, ומחייב מעורבות גבוהה יותר מצד הלקוח והספק, ואינו נייד כמו כרטיס פלסטיק; החל מעדכון ושינוי בציוד ובטכנולוגיה ועד שירות טכנאות. 
 

טכנולוגיה ושירותים מתקדמים

תפקידה של התחרות היא להניע את הכלכלה קדימה ולהציב שוק עם סטנדרטים טכנולוגיים, שירותיים וניסיון מקצועי ברמה הגבוהה ביותר. המתחרים החדשים בשוק יצטרכו להתאים עצמם לרמה הטכנולוגית ולאיכות השירותים, שבזק מעניקה כיום בשוק. בזק, מבחינתה, צפויה להמשיך לספק את המוצרים והשירותים המתקדמים ביותר בשוק, ובמקביל להמשיך ולהשקיע בתשתיות מתקדמות ובפריסת סיבים אופטיים בכל הארץ. 

בזק פרסה בשנה האחרונה את רשת הסיבים האופטיים המתקדמת Bfiber למאות אלפי בתים מקריית שמונה ועד אילת. הרשת מהווה את טכנולוגיית העתיד בתחום תשתיות התקשורת, ותאפשר עולם חדש של שירותים פורצי דרך על גבי פס רחב. בזק הכפילה את קצב הגלישה הממוצע, באמצעות מהלכי שדרוג אוטומטיים ליותר ממיליון לקוחות החברה, הנהנים ממהירויות גלישה גבוהה יותר ללא תוספת תשלום. במקביל, בזק מספקת שירותי תמיכה מקצועית (לקוחות בזק נהנים מציוד חדשני בבית הלקוח)  וטכנית הפועלים 24 שעות ביממה והשיקה מוצרים ושירותי ערך מוסף חינמיים בלעדיים דוגמת Bezeq Free CloudBphoneBezeq Free Wi-Fi ועוד. 

 

מאין באנו ולאן אנו הולכים?

בסופו של דבר, רפורמת השוק הסיטונאי נמצאת על סדר היום תקופה ארוכה, ובזק נערכה אליה באופן מעמיק. המהלך יחייב את כל השחקנים  בשרשרת להתאים עצמם לדרישות רפורמת האינטרנט. בין אם אלה הלקוחות הצפויים להשתכלל ברמת המודעות הצרכנית ולדרוש מהספקים את הטוב ביותר, ובין אם אלה הספקים, שיצטרכו להעניק לצרכן מוצר ושירותים ברמה גבוהה ומקצועית שהלקוחות הורגלו אליהם. מה שבטוח, משעמם לא יהיה פה.