חשמל חכם – מה זה ואיך זה עובד?

חשמל חכם
 
איש האשכולות האמריקאי בנג'מין פרנקלין כמעט נהרג כשניסה להסביר מהו חשמל לאנשי המדע של אמצע המאה ה-18. הוא קשר מפתח לזנב עפיפון שהפריח בזמן סערת ברקים וכשנגע בו לאחר שהורידו חזרה לארץ, ספג מכת חשמל מסוכנת.
כמאה שנים אחר כך נדרשו לאמריקאי אחר, תומס אדיסון, יותר מאלפיים ניסויים עד שהמציא את נורת החשמל. כ-150 שנה אחר כך נדמה ששוב מרגישים חשמל באוויר, אתם לא מרגישים את השינוי? החשמל הופך להיות חכם.
 
הרי ברור שמתישהו העידן הדיגיטלי יתחבר לתופעה הפיזיקלית הכי חשובה שמניעה האנושות, ואפשר לסמן את אמצע שנות ה-2000 כנקודה בזמן שבה החל חיבור זה.
בינואר 2007 אישר הקונגרס האמריקאי את מה שנחקק תחת ההגדרה Smart Grid, שבין היתר "משלבת מכשירים 'חכמים' והתקני צריכה, פריסה ואינטגרציה של טכנולוגיות מתקדמות של אחסון חשמל וטכנולוגיית שיא כולל כלי רכב חשמליים והיברידיים ותוספות אחסון תרמיות ופיתוח תקני תקשורת ויכולת פעולה הדדית של מכשירים וציוד המחובר לרשת החשמל, כולל התשתית המשרתת את הרשת".
 

מה זה חשמל חכם?
אם בעבר חשמל היה סוג של אנרגיה שמופקת בתחנת כוח ומגיע בעזרת רשת כבלים וחוטים עד לשקעים ולמפסקים בבית, הרי שחשמל חכם נסמך בדיוק על תשתית זו בהבדל אחד - הוא מתחבר למערכת המתרגמת יישומים דיגיטליים לשורה של פעולות נשלטות על ידי ההגדרות שאתם קובעים. מוצרי החשמל כיום עוברים שינוי בשלושה תחומים: שיפור של התשתית, תוספת של שכבה דיגיטלית, המהווה את מהות הרשת החכמה והטמעת טכנולוגיה חכמה.



 

 חשמל חכם



 

איך זה עובד?

 
בשונה ממערכת חשמל רגילה שבה זורם החשמל ממקור החשמל בלוח הראשי אל השקע, או אל הנורה דרך מתג, במערכת חשמל חכם אין מתגים ומפסקים אלא בקרים שמתאמים בין לוח החשמל לחפץ, המוצר או הנורה שמחוברים לחשמל.
הבקרים האלה הם אשר מתחברים ללוח בקרה או אפליקציה שבאמצעותה אתם קובעים האם להפעיל תאורה, לכבות מזגן, להוריד תריסים או לנטרל את מערכת האזעקה. כלומר, החשמל החכם הוא הבסיס למערכת בית חכם – המערכת שמשנה את אורח חיינו והופכת אותם לנוחים ובטוחים יותר.
 
ישנן שתי מערכות חשמל חכם שאפשר להתקין בבית. האחת קווית והשנייה אלחוטית.
חשמל חכם קווי שבו מחווטים את התאורה, התריסים, המזגנים, השקעים, מתגי החשמל, דוד החשמל והמזגנים מחדש ומחברים אותם ללוח החשמל בו מורכבים הבקרים המפעילים אותם בהתאם להוראות הבקר הראשי של המערכת.
שיטה זו מאפשרת שליטה מצוינת בכל המערכות האלה ואף מאפשרת לקבוע תרחישים שונים שבהם לדוגמה נקבע מתי תפעל מערכת ההשקיה ולכמה זמן, אולם עלויות התקנת סוג כזה של חשמל חכם עשויות להיות יקרות ובמקרה של תקלה יש צורך בהזמנת מתקין המערכת לתקנה.




חשמל חכם

 

 
חשמל חכם אלחוטי הופך בשנים האחרונות לנפוץ יותר ויותר בשל היותו זול מאוד להתקנה משום שאין צורך בתכנון מיוחד או שינוי תשתית החשמל בבית, התקנתו מהירה ופשוטה ובמקרה של תקלה עדיין אפשר להשתמש במתגים ובמכשירים. באמצעות הסמארטפון יש לכם שליטה בבית מכל מקום בו תהיו, אפילו בחו"ל, הכול באמצעות חיבור לאפליקציה.
 
במערכת בית חכם אלחוטית יש מגוון חיישנים המנטרים את הבית 24/7 - חיישני טמפרטורה, לחות, תאורה, תנועה וקול. חיישני התנועה והקול מתריעים על כל כניסה, מספקים מידע על המתרחש ובמקרה הצורך מפעילים אזעקה. הבית החכם מאפשר לכם לשמוע מה קורה בו באמצעות מערכת כריזה ושמע דו-כיוונית ואם אתם הורים לילדים או בעלי חיות מחמד, תוכלו לצפות בהם ולדבר איתם. מצלמת 180 מעלות מספקת תמונה מרחבית ואפשרות למסך מפוצל, כולל שליטה בזום ובמצבים שונים.
 
חשוב לזכור כי בית חכם אלחוטי חייב להיות מופעל דרך שירות הנמצא בענן מאובטח ובעל הצפנה גבוהה. בבית החכם של בזק לדוגמה, בכל כניסה מתבצעת בדיקת אימות של המשתמש המונעת חדירה לפרטיות. בנוסף, כל המידע באפליקציה וסרטוני הווידאו מגובים בענן מאובטח, וניתן לצפות בהם באמצעות האפליקציה בלבד, בכניסה עם שם משתמש וסיסמה שהגדרתם בתהליך הרישום.
 





בית חכם